Objectos de Errância, Olhos 1/6

Portfolio

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Uso do Olho #3. Casa Branca, Azenhas do Mar.

Estas obras fazem parte de uma pesquisa teórica e prática sobre a visão, mediada pelos objectos, a que chamei Objectos de Errância.

Estes objectos têm duas famílias a que chamei: Olhos e Pele – a superfície performática. O início deste processo data de 2005.

Trata-se de uma pesquisa aberta que acompanha a invenção do conceito, a materialização dos objectos e a criação e desenvolvimento dos seus usos.

O conceito de um objecto de errância implica um suporte material, um conceito de uso e um lugar onde aconteça pelo menos um evento. À concretização de cada evento chamo ocorrência.

O uso dos Olhos foi sempre acompanhado de instruções. Estas são indissociáveis do objecto enquanto suporte de eventos e acompanham aquele em qualquer exposição estática.

In 2005 some antecedents related to performance, or other type of actions take a new form under the name Events, activities for an invited group,not a general audience, unrepeatable and specially done for an occasion. They can produce photographs for future publication.

There are three objects underlying these events: Ollho#1 (Eye#1) and Olho#2 – Arco Iris (Eye#2 Rainbow) and Superfície-toalha (Towel-surface). While Olhos#1 and 2 are for individual use, Superfície – toalha implies one, two or many users.

Olhos invite movement, the Superfície – Toalha invites one to stop in the open-air, whenever possible. Despite the difference between the two cases, the object is out of the studio or out of traditional spaces for art. Both are objects of synthesis.

Olhos are available for use, in the grand tradition of optical objects while Toalha – superfície and associated events are closer to the change of state in painting. The three errant objects can only be fully understood in light of Mattisian concept of joie de vivre.

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PT

Estas obras fazem parte de uma pesquisa teórica e prática sobre a visão, mediada pelos objectos, a que chamei Objectos de Errância.

Estes objectos têm duas famílias a que chamei: Olhos e Pele – a superfície performática. O início deste processo data de 2005.

Trata-se de uma pesquisa aberta que acompanha a invenção do conceito, a materialização dos objectos e a criação e desenvolvimento dos seus usos.

O conceito de um objecto de errância implica um suporte material, um conceito de uso e um lugar onde aconteça pelo menos um evento. À concretização de cada evento chamo ocorrência.

O uso dos Olhos foi sempre acompanhado de instruções. Estas são indissociáveis do objecto enquanto suporte de eventos e acompanham aquele em qualquer exposição estática.

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EN

In 2005 some antecedents related to performance, or other type of actions take a new form under the name Events, activities for an invited group,not a general audience, unrepeatable and specially done for an occasion. They can produce photographs for future publication.

There are three objects underlying these events: Ollho#1 (Eye#1) and Olho#2 – Arco Iris (Eye#2 Rainbow) and Superfície-toalha (Towel-surface). While Olhos#1 and 2 are for individual use, Superfície – toalha implies one, two or many users.

Olhos invite movement, the Superfície – Toalha invites one to stop in the open-air, whenever possible. Despite the difference between the two cases, the object is out of the studio or out of traditional spaces for art. Both are objects of synthesis.

Olhos are available for use, in the grand tradition of optical objects while Toalha – superfície and associated events are closer to the change of state in painting. The three errant objects can only be fully understood in light of Mattisian concept of joie de vivre.